dinsdag 10 juli 2012

avontuurlijk klimmen en vallen

Hoewel ik vorig jaar nog riep dat ik de AK-cursus niet zou doen ben ik toch voor de bijl gegaan en was afgelopen weekend de aftrap van deze cursus. AK staat voor Adventure Klimmen. Het idee daarbij is dat je klimt op een rots zonder haken en je dus zelf moet zorgen voor je zekerpunten. Die zekerpunten maak je met behulp van bandschlinges, nuts, friends, hexentrics en veel creativiteit. Als je alle extra materialen aan je klimgordel hangt ben je meteen een paar kilo zwaarder, maar het staat wel interessant.
friends, hexentrics, nuts, nuttefrutter, bandschlinge
Het toepassen van de speledingetjes is erg leuk. We stonden met 8 cursisten, schouder aan schouder, gaatjes, spleten en openingen te zoeken om de nuts en friends in te klemmen. Vervolgens stel je jezelf de vraag: durf ik hier aan te hangen of in te vallen?
Na de theorie komt natuurlijk de praktijk; het idee was je eigen route te klimmen en zoveel mogelijk materiaal te gebruiken. Het grappige is dat dit een hele andere klimervaring geeft. Eerder klom ik van haak naar haak maar nu struinen mijn ogen en vingers de rots af naar het perfecte plekje voor een zekerpunt. Als je denkt een plekje gevonden te hebben pak je het materiaal erbij en ga je proberen te klemmen, net zo lang tot je er op vertrouwt dat het goed vast zit. De opgave was om vervolgens in je zelf aangelegde zekerpunt te gaan hangen. Gelukkig was er een back up zekeraar dus echt vallen kon nog niet. Het is goed te merken dat er een verschil zit tussen het plaatsen van materiaal en er vervolgens in te gaan hangen. Leuk voor tussen de oren en een goede les.
Bij mijn tweede route aan het eind van de dag ging ik goed van start, ik had mooie plekken gevonden voor goede zekerpunten. Onder andere een stevige boomwortel en een mooi gat voor een friend. Bij een lastige passage besloot ik niet teveel tijd te besteden aan mijn beroemde 'gemuts' en via een kleine stap opzij deze passage over te slaan, het ging tenslotte om het oefenen met het materiaal. Mijn handen vonden een mooie spleet en mijn voet een goede opstap, ik trok mezelf op om een grote stap omhoog te kunnen maken. Voor ik het wist liet het rotsblok los. Ik klapte op mijn hak, tuimelde met het rotsblok omlaag, voelde het geweld over me heen komen en de touwen strak aan mijn gordel trekken. Toen hoorde ik ze beneden roepen: steen!! Ik drukte me tegen de rots en voelde de pijn in mijn beide voeten. Ik was niet veel meer dan een meter gevallen, mijn zekerpunt hield goed, maar de adrenaline schoot door mijn lijf. Ik heb ze beneden laten weten dat ik ok was maar met veel pijn. Mijn instructeur is naar boven gekomen en gelukkig konden we uit de route stappen en kon ik naar het pad strompelen/kruipen.
Dat was het einde van mijn AK weekend; niet veel geKlommen maar wel genoeg Adventure. P heeft de tweede cursusdag nog wel gedaan terwijl ik in de auto zat te lezen en dommelen. Een flink gekneusde hiel, blauwe plekken en een grote schaafwond was het resultaat. Na een weekje op krukken strompelen moet alles goed komen en kan ik in oktober verder met de cursus. Ik heb veel pech gehad maar vooral heel veel geluk dat het nog zo goed is afgelopen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie, deze zal zsm op de site staan!
Met vriendelijke groet,
Buitenbok