maandag 12 november 2012

examen adventure klimmen

thuis oefenen
Nadat ik was bijgekomen van het eerste cursusweekend avontuurlijk klimmen en vooral vallen besloot ik toch door te gaan voor mijn examen; mede dankzij het perfecte oefenweekend in Yvoir. Hoewel mijn enkel nog niet genezen was, was het mijn eer te na het tweede cursusweekend over te slaan. Het idee dat P dan wel zijn papiertje zou hebben en ik niet stak toch een beetje.
Eind september was het dan zo ver; op weg naar de Ith in Duitsland. Het was redelijk droog geweest de week ervoor dus dat was gunstig omdat rotsen na veel regen losser kunnen zitten dan na een droge periode. De twee ochtenden werden besteed aan theorie en de middagen aan zelf klimmen en/of examen. Het klimmen leek bij mij nergens naar, ik werd weer zo bang dat ik zelfs een route af heb moeten breken. Wat op zich dan weer een goede oefening is want je moet laten zien dat je dat ook onder de knie hebt.
Gelukkig was er vanuit de examinatoren veel begrip voor deze angst. Ze hadden allemaal het rapport gelezen over mijn val in juli en drukten me op het hart de angst serieus te nemen en vooral tijd te geven. De meeste bergsporters kennen ongevallen en het duurt nou eenmaal een tijdje voor die uit je systeem zijn. Dat was een opsteker, zeker uit de mond van zulke stoere mannen! Het examen begon die zondag middag veel later dan gepland en de juiste rots liet zich ook moeilijk vinden. Maar uiteindelijk konden we beginnen met klimmen, standplaatsen bouwen, elkaar redden etc. Bovenop de rots, in het zwakke herfstzonnetje en met uitzicht over de omgeving kregen mijn klimpartner en ik de verlossende handdruk: gefeliciteerd!


klimgebied Ith, luieklimmer.nl


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie, deze zal zsm op de site staan!
Met vriendelijke groet,
Buitenbok