maandag 25 juni 2012

training bergreddingstechniek


Ter voorbereiding op de cursus Adventure Voorklimmen die we gaan volgen én omdat het gewoon goed is om te oefenen hebben we wederom de training Bergreddingstechnieken gevolgd. Deze training bestaat uit een avond knopen oefenen in de gymzaal en een dag buiten aan de rots van Ibbenbüren (Duitsland).
Rond de knopenavond in de gymzaal heb ik thuis de stof doorgenomen en zo heel wat stoelen en tafels ‘gered’ van allerlei dramatische scenario's. De knopen zaten er in ieder geval goed in. 
De volgende opgave was de juiste namen bij de technieken plaatsen; vorig jaar hebben de instructeurs zo lopen harrewarren met de namen dat het resultaat was dat ik wel weet wat ik moet doen maar steeds de verkeerde naam erbij geef.
Eenmaal bij de rots is alles anders; binnen regent het zelden, de meeste personen wegen toch wel iets meer dan een stoel of tafel, er is minder ruimte en je werkvlak is niet op aangename hoogte.
Mijn mooi geoefende constructie zat meteen al klem dankzij de rand van de rots waaronder mijn ‘slachtoffer’, gelukkig heel geduldig, hing. Ook toen haar benen gevoelloos werden bleef ze lachen en gezellig met de andere slachtoffers kletsen. Dat het in de praktijk allemaal niet zo soepel verloopt is maar goed ook, daar leer je meteen op anticiperen.
Iedere keer besef ik ook weer dat iemand naar boven takelen zulk zwaar werk is dat ik beter alle alarmnummers in mijn telefoon kan opslaan. P krijg ik nooit 30 meter omhoog getakeld. 
Gelukkig kan ik het touw wel fixeren en naar P afdalen voor morele steun of eerste hulp. Daarbij kan ik met mijn slachtoffer abseilen, dat is ook fijn om te weten. Het touw moet dan wel lang genoeg zijn...
Natuurlijk ben ik zelf ook slachtoffer geweest en heb een uur in de regen mogen hangen in afwachting van mijn redder. Ook dat is een goede oefening. Gered worden is geen kwestie van seconden en minuten maar van kwartieren en uren.
Eigenlijk is de conclusie van zo’n cursus altijd dat er maar
beter niets fout kan gaan als je echt onderweg bent.

www.oostwand.nl/trainingbergreddingstechniek

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie, deze zal zsm op de site staan!
Met vriendelijke groet,
Buitenbok