vrijdag 25 mei 2012

koukleum

Ik ben een echte koukleum. Mensen geloven dat niet want ik ben jarenlang skilerares geweest en hoe kun je nou een koukleum zijn als je de hele dag in de sneeuw staat? De extreem koude dagen op de berg vond ik ook niet leuk. Er was eens zo'n koude week dat ik na iedere les van de berg rolde en anderhalf uur in een heet bad probeerde weer mens te worden. Behalve mijn leerlingen heeft niemand mij die week gezien. Of omdat ik eruit zag als een Michelin mannetje met zes mutsen op of omdat ik de rest van de dag niet meer op straat kwam omdat ik in bad lag of op de kachel zat. Voor de rest paste die baan prima bij mij, qua temperaturen dan. Want zodra je je kunt kleden op de temperatuur vind ik alles best. Dus als je weet dat het koud wordt dan kun je daar rekening mee houden. Idem dito met hitte. Wat dat betreft zijn de Oostenrijkse winters perfect en viel mijn koukleumerigheid niet zo op.
Sinds P in mijn leven is kampeer ik weer veel. En dan niet alleen in de zomer bij nachttemperaturen van plus twintig maar ook in het voor- en najaar. Wakker worden in een tent die strak staat van bevroren condens komt dus voor. Onze ambities gaan nog verder richting winter kamperen maar dat is tot nu toe nog niet gelukt. We hebben afgelopen winter wel een nachtje buiten doorgebracht maar toen konden we niet echt van winterweer en wintersfeer spreken.
Voor mij hoorden koude nachten bij kamperen, zeker in de bergen tijdens trektochten op hoogte. Ik heb me daar al heel lang geleden bij neergelegd. P niet. P heeft de taak op zich genomen om mij warm te krijgen 's nachts. Nee, niet op die manier want dat is te krap in een mummie slaapzak en dan krijg je er toch koude billen van. Maar wel op de manier van het materiaal: dat hij de beste uitrusting voor me wil. Dat is natuurlijk ook heel romantisch. Inmiddels is mijn gehele slaapuitrusting vervangen. Mijn praktische spartaanse Karriematje van 25 jaar oud is ingewisseld voor een, in mijn ogen, super-de-luxe Exped downmat. Het lijkt wel of die mat warmte afgeeft! En voor mijn gekoesterde slaapzak (die op papier echt warm zou zijn) is een Marmot mummie in de plaats gekomen. Het gewicht van mijn uitrusting is hierdoor wel toegenomen maar dat kan ik weer compenseren met het gewicht dat ik uitspaar aan wollen ondergoed, dikke vesten en een fleece deken. En ondertussen heb ik het dus warm 's nachts. Voor het eerst sinds ik mij kan heugen heb ik mijn slaapsokken uitgedaan en de slaapzak een stuk open geritst omdat het zo gruwelijk heet was daarbinnen.
Met alle dank aan mijn lief P natuurlijk!

En dan nu maar even ongegeneerd reclame maken:
Exped downmat
Marmot Teton slaapzak  (maar dan in een andere kleur)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie, deze zal zsm op de site staan!
Met vriendelijke groet,
Buitenbok