donderdag 10 mei 2012

maretak


Ik herinner me nog de keer dat mijn vader de auto aan de kant van de weg zette, de auto uitsprong en opgetogen een maretak ging fotograferen. Dat was in Frankrijk, lang geleden. Toen was maretak nog iets speciaals. Mijn vader legde uit: een parasiet die alleen in sommige bomen groeide, erg bijzonder. Ik kende het verder alleen uit de verhalen van Asterix en Obelix waarin Panoramix, voor de beroemde toverdrank, Maretak oogstte in het Maretakkenbos.
Als je nu Frankrijk binnenrijd, in ieder geval in de Morvan en Bourgogne,  is er overal maretak. Hoewel niet meer zo zeldzaam blijft het een bijzonder gezicht, die bolletjes donkergroen in de bomen.
Na wat zoeken op internet heb ik inmiddels geleerd dat het een halfparasietje is, omdat het enkel zout onttrekt aan de gast-boom. De zaadjes worden door vogels verspreid, al dan niet via de uitwerpselen. Maretak heeft een helende kracht o.a. voor afweersysteem, vruchtbaarheid en kanker. De tak doet het ook goed in de sagen en mythes en daarbij mag je ongegeneerd zoenen als je eronder staat. Volgens mijn, in Frankrijk wonende, oom is het een ziekte die de bomen aantast maar daar vind ik verder geen informatie over…
Ik geloof dat ik toch vasthoud aan het beeld van een vloekende Panoramix in een boom die tijdens het oogsten van maretak zijn gouden snoeimes breekt. Maar ja, dat is weer een heel ander verhaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie, deze zal zsm op de site staan!
Met vriendelijke groet,
Buitenbok