donderdag 26 april 2012

overlevingskoek


Tegenwoordig kun je allerhande mueslirepen, koek, oppeppers, snoep, chocolade en fruitgels kopen om onderweg je honger te stillen en/of je lijf te voorzien van extra dingen die maken dat je harder, verder, langer en leuker loopt. Ik heb zo mijn adresjes waar mijn favorieten te krijgen zijn; ook in het buitenland weet ik precies in welke winkel ik moet zijn. Zo is in Oostenrijk de ‘Obstriegel’ van de Hofer het allerbeste!
Maar ja, ik ben niet meer iedere dag in Oostenrijk…
Hoewel er dus genoeg te koop is vergroot ik tegenwoordig mijn voorpret door zelf de keuken in te duiken. De dadelrol en de overlevingskoek zijn bij mij favoriet.
De dadelrol maak ik alleen als ik zin heb in een kliederbende; het fijnmalen van dadels is namelijk een vak apart. Het voordeel van deze lekkernij is dat het niet zwaar is in de rugzak, een klein stukje al een bom aan fruitsuikers geeft en het ook buiten de koelkast lang houdbaar is. Het is simpel: maal dadels, noten, rozijnen (naar smaak vijgen of gedroogde abrikozen) fijn, goed mengen, vorm er een slang van, door de kokos rollen en verpakken in cellofaan. Op laten stijven in de koelkast en al naar gelang een stukje afsnijden. Heerlijk!
De overlevingskoek is ontstaan in mijn moeders keuken die tijdens het bakken van koekjes alle potten, trommels en zakjes leegde. Waar het bij mijn moeder nog een plaatkoek was maak ik er tegenwoordig een cake/brood/kruidkoek van. Maar ook bij mij geldt: opmaken van restjes rozijnen, havervlokken, noten, gedroogd fruit, zonnepitten noem maar op. De basis is een cakebeslag en deze aanvullen met alles wat je lekker vindt. Maar leuker is experimenteren. Rozijnen laten weken in warme sinaasappelsap, suiker vervangen door honing, agavesiroop en een geraspte appel. Boter vervangen door een ei, wat melk en de sinaasappelsap. Voor het kruidkoek effect niet bang zijn met koekkruiden, gemalen gember, gemalen kruidnagel en kaneel.
Groot voordeel is dat alle overlevingskoek zeker een week houdbaar is en met de dag lekkerder wordt.
Het enige nadeel is dat het me nooit lukt dezelfde koek twee keer te maken…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie, deze zal zsm op de site staan!
Met vriendelijke groet,
Buitenbok